Trening Umiejętności Społecznych
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to seria warsztatów psychologicznych, które pomagają dzieciom rozwijać kompetencje społeczne w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze. Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych psychologów oraz certyfikowanych trenerów TUS. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom, uczestnicy uczą się skutecznej komunikacji, współpracy z rówieśnikami oraz lepszego radzenia sobie w sytuacjach społecznych.
Jak wyglądają nasze zajęcia:
- Wspólnie ustalamy tematy zajęć – na pierwszych spotkaniach trener razem z uczestnikami wybiera obszary, które są dla nich najbardziej interesujące i przydatne. Dzięki temu dzieci angażują się w proces nauki i chętniej ćwiczą umiejętności społeczne.
- Ćwiczymy kompetencje społeczne, uczymy aktywnego słuchania, rozpoznawania i doceniania wzajemnych mocnych stron, rozwijania empatii oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych, takich jak mechanizmy wykluczenia czy ocena większości.
- Stosujemy skuteczne metody nauki – nasi certyfikowani psychologowie wykorzystują sprawdzone techniki pracy, takie jak:
- Modelowanie – trener demonstruje właściwe zachowania, aby dzieci mogły je lepiej zrozumieć i odtworzyć,
- Odgrywanie ról – ćwiczymy różne sytuacje społeczne poprzez zabawę, co ułatwia dzieciom przyswojenie nowych umiejętności,
- Wzmocnienia pozytywne – doceniamy starania i postępy każdego uczestnika, co zwiększa motywację do nauki.
- Wzmocnienia pozytywne – doceniamy starania i postępy każdego uczestnika, co zwiększa motywację do nauki.
Przykładowe tematy zajęć:
Autoprezentacja i normy grupowe
Twórczy trening współpracy
Rozwiązanie problemów i sytuacji trudnych
Kłamstwo i prawda
Wygrana i przegrana
Samoocena i poczucie własnej wartości
Dzieci uczestniczące w TUS:
- zdobywają większą pewność siebie w kontaktach z innymi,
- poznają sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych,
- uczą się współpracy i budowania pozytywnych relacji,
- lepiej rozumieją swoje emocje i uczą się je wyrażać w sposób akceptowalny społecznie,
- kształtują zdolność rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny.
Miejsce: Zajęcia odbywają się w naszej placówce LUB na terenie szkół, przedszkoli, domów kultury, itp.
Grupy: Grupy liczą od 4 do 6 uczestników, lub w przypadku szkół i przedszkoli wielkość grup jest dostosowywana do możliwości placówki.
Czas trwania i ilość spotkań: Cykl składa się z 8-12 spotkań, każde trwające 45-50 minut.
W roku szkolnym 2024/2025 jest możliwość dofinansowania.
Gimnastyka sensoryczna
Rozwój procesów integracji sensorycznej u dziecka najintensywniej przebiega w wieku przedszkolnym. Dzięki nim informacje ze wszystkich zmysłów trafiają do mózgu, który je rozpoznaje i integruje z wcześniejszymi doświadczeniami, na podstawie czego wytwarza reakcję.
Czym jest gimnastyka sensoryczna?
Gimnastyka sensoryczna wspiera prawidłowy rozwój przetwarzania sensorycznego. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy, a dzieci w ich trakcie skaczą, przeciskają się, turlają, pokonują tory przeszkód, wykonują ćwiczenia rotacyjne i równoważne.
Gimnastyka sensoryczna wspiera prawidłowy rozwój przetwarzania sensorycznego. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy, a dzieci w ich trakcie skaczą, przeciskają się, turlają, pokonują tory przeszkód, wykonują ćwiczenia rotacyjne i równoważne.
Jak wyglądają nasze zajęcia?
- Nasze zajęcia prowadzone są przez specjalistę – terapeutę Integracji Sensorycznej oraz jogi dla dzieci.
- Nasi terapeuci podczas zajęć wykorzystują profesjonalny sprzęt do integracji sensorycznej, m.in.: piłki, wałki, dyski, worki do skakania, taśmy oporowe, szarfy, deski rotacyjne i równoważne, deskorolki terapeutyczne, tunele, sprzęt obciążeniowy oraz ścieżki sensoryczne.
Podczas zajęć dzieci angażują się w różnorodne aktywności, takie jak:
- Skakanie – rozwijanie koordynacji ruchowej i wzmacnianie mięśni.
- Turlanie się – stymulacja układu przedsionkowego odpowiedzialnego za równowagę.
- Przeciskanie się – dostarczanie bodźców proprioceptywnych, czyli związanych z czuciem głębokim.
- Pokonywanie torów przeszkód – planowanie ruchu i rozwijanie umiejętności motorycznych.
- Ćwiczenia rotacyjne i równoważne – wzmacnianie poczucia równowagi i orientacji przestrzennej.
Udział w gimnastyce sensorycznej przynosi wiele korzyści, takich jak:
- regulacja procesów integracji sensorycznej – lepsze przetwarzanie i organizowanie bodźców zmysłowych,
- regulacja napięcia mięśniowego – poprawa tonusu mięśniowego, co wpływa na postawę i ruchy dziecka,
- rozwój motoryki dużej i małej – usprawnienie precyzyjnych ruchów dłoni oraz ogólnej sprawności fizycznej,
- rozwój zmysłu równowagi – lepsza kontrola ciała i koordynacja ruchowa,
- poprawa koordynacji ruchowej – płynność i harmonijność ruchów,
- wspieranie rozwoju mowy – poprzez stymulację układu nerwowego i motoryki małej.
Miejsce: Zajęcia odbywają się w naszej placówce oraz na terenie wybranych szkół i przedszkoli.
Grupy: Grupy liczą od 5 do 10 uczestników. W przypadku szkół i przedszkoli wielkość grup jest dostosowywana do możliwości placówki.
Czas trwania i ilość spotkań: ustalana z placówką.
W roku szkolnym 2024/2025 jest możliwość dofinansowania.