• Multisensoryka


    Zajęcia z Multisensoryki są zajęciami senso-plastycznymi wspierającymi integrację sensoryczną dziecka oraz profilaktykę dla powstawania deficytów sensorycznych powodowanych zbyt małą różnorodnością bodźców. Organizacja zabaw stwarza okazję do wyciszenia od ich nadmiaru poprzez stymulację czucia głębokiego a stały schemat zajęć sprzyja poczuciu bezpieczeństwa. 

    Główną cechą proponowanych zajęć jest aktywne doświadczanie przez dzieci świata w jego naturalnej formie. Podczas każdych zajęć prowadzący stymulują trzy zmysły: dotyk, czucie głębokie (propriocepcję), równowagę (ośrodek przedsionkowy), natomiast dodatkowo dołączana jest stymulacja wzroku, słuchu, węchu i smaku.


    Zabawy wspierające integrację sensoryczną:

    Dotyk: pokonywanie bosymi stopami ścieżki sensorycznej wykonanej z różnych faktur, masaże, wierszyki-masażyki, manipulowanie w masach plastycznych, malowanie palcami, basen sensoryczny (piłki, klocki, gąbki, futerko), zabawy ciepło-zimno. 
    Równowaga  aktywności związane z ruchem liniowym góra-dół, obrotowym, tor przeszkód, chodzenie po kamykach, stanie na jednej nodze, chodzenie po kładce.
    Czucie głębokie: zabawy masami do lepienia, masowanie piłką sensoryczną, ściskanie miękkich piłeczek, przeciskanie się przez tunel, żucie (suszonych owoców), gryzienie (surowych owoców, warzyw), dmuchanie (bańki, gwizdek).
    Wzrok: obserwowanie, śledzenie i łapanie ruszających się przedmiotów i elementów, rzucanie do celu, turlanie piłki, wyszukiwanie szczegółów, różnic i podobieństw, nawlekanie.
    Słuch: zabawy cicho-głośno, lokalizowanie dźwięków, granie, śpiewanie, odgłosy przyrody, relaksacja.
    Węch/smak: nazywanie i określanie zapachów i smaków, masy plastyczne z dodatkiem przypraw lub aromatów spożywczych,
    suszone owoce i warzywa. 

    *wykorzystywane masy są bezpieczne dla dziecka i bezglutenowe


    Korzyści dla dziecka i rodzica:
    Przedszkolak, bawiąc się na zajęciach Multisensoryki, ma zapewnione otoczenie, w którym doświadcza różnych bodźców, ćwiczy i utrwala schemat własnego ciała, realizuje potrzebę ruchu, doskonali motorykę dużą i motorykę małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
    Na zakończenie cyklu proponujemy rodzicom umówienie się na darmowe spotkanie ewaluacyjne, które ma na celu: 
    - omówienie wniosków z obserwacji dzieci podczas zajęć; 
    - przedstawienie propozycji aktywności stymulujących poszczególne zmysły w formie zabaw, które rodzice mogą przeprowadzić z dzieckiem
    w domu lub nauczyciele w przedszkolu.

    Kadra prowadząca:
    Anna Podstawa 
    Psycholog, trener dziecięcych umiejętności społecznych, terapeuta Racjonalnej Terapii Zachowania. 
    Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi i ich rodzinami. Na co dzień pracuje w Fundacji Rozwoju i Terapii „Moja Przestrzeń” jako psycholog i pedagog realizujący program Smyko-multisensoryki w oparciu o terapię integracji sensorycznej.

    Informacje organizacyjne:
    • Cykl 13 spotkań, po 45-50 minut każde
    • Możliwość podziału na grupy wiekowe.
    • Możliwość prowadzenia zajęć również z udziałem rodziców.
  • Zajęcia mogą być powadzone w placówce przedszkola lub w sali warsztatowej Fundacji Rozwoju i Terapii „Moja Przestrzeń” (ul. Świętokrzyska 4).